Palenka 2.0 - Reisverslag uit Rimavská Sobota, Slowaakse Republiek van Szeretet 2014 - WaarBenJij.nu Palenka 2.0 - Reisverslag uit Rimavská Sobota, Slowaakse Republiek van Szeretet 2014 - WaarBenJij.nu

Palenka 2.0

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Szeretet

29 April 2014 | Slowaakse Republiek, Rimavská Sobota

Gisteren gingen de wekkers weer vroeg af, het wakker worden wordt voor sommige al steeds moeilijker, we noemen geen namen, maar hij heeft een baardje...

Na wat lekkere worstjes voor ontbijt was het weer tijd voor een school, dit keer in Rimavska sec, dit is een best grote school. Het mimen en schilderen gaat elke dag weer ietsjes beter! We hadden het van te voren niet verwacht maar dit keer gingen we ook sporten met de oudere kinderen.
In het begin voelden sommigen jongens zich nog te 'stoer' voor tikkertje maar uiteindelijk deed iedereen fanatiek mee! Deze keer vond het sporten binnen in de gymzaal plaats. Spelletjes zoals trefbal kenden de mensen hier niet, maar ze vonden het geweldig om te doen. Na het sporten hebben we gegeten in de kantine van de school, dit smaakte heerlijk!

Nadat we bij de school waren geweest, trokken we de zigeunerwijk in, en daar zag je iedereen vooral genieten. De kleine dingen maakten de kleinste kinderen al blij! Erg mooi om te zien. We moesten van de politie van de straat af maar het feestje ging op het veld gewoon door.

Nadat we terug waren hadden we even tijd voordat de lokale jeugd kwam, daar is onder andere leuk mee gejamed! De gitaar, de cajon en het eitje kwamen goed van pas. En natuurlijk niet te vergeten de mooie Hollandse stemmen. De zigeuner Tomas (vader van Tommy) deed nog mee op zijn zelfgemaakte viool. Nadat de jongens op de foto moesten met de lokale meiden was dat ook weer voorbij.

's Avonds gingen we bij Akos en Andrea eten en drinken, oftewel de Palenka vloeide weer rijkelijk! Dankzij de 'white pork' van Akos, waren de magen weer goed gevuld. En zo was er weer een hele drukke, maar toch een mooie dag voorbij.

De blog en foto's voor vandaag hopen we vanavond bij Zsuzsa en Sabolc te maken. Dus hopelijk tot zo;)

Szeretet

Dit is de officiële reispagina van de jongerenreis naar Slowakije van stichting Szeretet uit Zeewolde. Deo volente vrijdag 25 april hopen wij met een groep jongeren een reis te maken naar Slowakije. Deze reis duurt tot en met vrijdag 2 mei. In die dagen willen wij als christen de mensen daar graag over God vertellen! Dit willen we gaan doen door onder andere op scholen te evangeliseren. Dit komt in de praktijk door met de kinderen daar activiteiten te doen. Daarbij moet je denken aan sport en spel, mime, Bijbelverhalen etc. Verder gaan we als groep op bezoek bij een soort ouderencentrum in Slowakije, hier willen we er graag voor mensen zijn. Met die ouderen gaan we allemaal gezellige activiteiten verzorgen. De groep bestaat uit: Ard Redekker, Peter van Diggele, Lean Helder, Anne-Marie Bakker, Tamar de Graaf, André Helder, Sharon Gelderblom, Hijke van Willegen, Gert Venema, Tom van der Wal, Robin, van der Wal, Gerdien de Bruine en Lynn Wolters.

Actief sinds 29 Maart 2014